خدمات مراقبت ویژه

تجهیزات مورد نیاز برای ICU در منزل

تجهیزات ICU در منزل

اکثر بیمارانی که وضعیت آنها تا حدود زیادی پایدار شده است، می‌توانند از خدمات ICU در منزل استفاده کنند. این خدمات، می‌تواند جایگزین مناسبی برای خدمات مراقبت بیمارستانی شود. اما این نکته را نیز باید درنظر داشت که مراقبت از بیمار در منزل نیازمند نظارت و مراقبت‌های تخصصی و تجهیزات مناسب است. در این مقاله قصد داریم به تجهیزات ICU برای مراقبت از بیمار در منزل بپردازیم.

هر بیمار، پس از بستری در بیمارستان، بعد از مدتی به وضعیت پایداری می‌رسد. بخشی از بیماران مانند بیماران ICU، پس از مدتی از محیط بیمارستان زده شده و نیاز به ادامه درمان در منزل دارند. خدمات ICU در منزل دارای مزایای فراوانی است که آنها را به طور کامل در مقاله مراقبت ویژه در منزل معرفی کردیم. خدمات مراقبت ویژه در منزل، خود نیاز به تجهیزات ICU دارد. شما می‌توانید این تجهیزات را از فروشگاه روماک سلامت تهیه کنید یا از خدمات اجاره تجهیزات ICU در منزل استفاده کنید.

مزایا استفاده از تجهیزات ICU در منزل

استفاده از تجهیزات ICU در منزل، فواید بسیاری را برای بیماران، خانواده‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی به ارمغان می‌آورد. از جمله این مزایا برای بیماران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرامش و آسایش بیشتر: بیماران در محیط گرم و صمیمی خانه خود بهبود می‌یابند که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب آنها کمک کند.
  • حفظ حریم خصوصی: در منزل، حریم خصوصی بیماران بیشتر از بیمارستان است و آنها می‌توانند از بودن در کنار عزیزان خود لذت ببرند.
  • کیفیت مراقبت بهتر: با نظارت و مراقبت شبانه‌روزی توسط پرستاران مجرب، بیماران می‌توانند از بالاترین سطح مراقبت بهره‌مند شوند.
  • بهبود سریع‌تر: مطالعات نشان داده است که بیماران در محیط خانه سریع‌تر از بیمارستان بهبود می‌یابند.
  • کاهش خطر عفونت: خطر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی در منزل به طور قابل توجهی پایین‌تر است.
  • کاهش هزینه‌ها: در برخی موارد، مراقبت در منزل می‌تواند کم‌هزینه‌تر از مراقبت در بیمارستان باشد.

همچنین از مزایای استفاده از تجهیزات ICU در منزل برای خانواده‌ها میتوان موارد زیر را برشمرد:

  • مشارکت بیشتر در مراقبت از بیمار: خانواده‌ها می‌توانند در مراقبت از بیمار خود در منزل نقش فعال‌تری داشته باشند.
  • کاهش استرس و اضطراب: خانواده‌ها با دانستن اینکه عزیزشان در محیطی امن و راحت است، استرس و اضطراب کمتری خواهند داشت.
  • کیفیت زندگی بهتر: خانواده‌ها می‌توانند زمان بیشتری را با بیمار خود سپری کنند و از اوقات با کیفیت با هم لذت ببرند.
  • کاهش غیبت از محل کار: مراقبت از بیمار در منزل می‌تواند به کاهش نیاز به مرخصی گرفتن اعضای خانواده از محل کار کمک کند.

و درنهایت از مزایای استفاده از این تجهیزات برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش بار بیمارستان‌ها: استفاده از تجهیزات ICU در منزل می‌تواند به کاهش بار بیمارستان‌ها و آزاد شدن تخت‌ها برای بیماران اورژانسی کمک کند.
  • کاهش هزینه‌ها: مراقبت در منزل می‌تواند برای برخی از بیماران کم‌هزینه‌تر از مراقبت در بیمارستان باشد.
  • بهبود پیامدها: بیمارانی که در منزل تحت مراقبت قرار می‌گیرند، پیامدهای بهتری نسبت به بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، دارند.

تجهیزات ICU در منزل شامل چه مواردی می‌شود؟

در مقاله خدمات ICU، به توضیح این خدمات، نحوه استفاده از آن در منزل، مزایا و تجهیزات آن به طور کلی پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به تجهیزات ICU در منزل و توضیح و کاربرد هرکدام بپردازیم. تجهیزات ICU در منزل، به دستگاهای قابل حملی گفته می‌شود که برای مراقبت از بیمارانی که به مراقبت‌های سطح بالای تنفسی، قلبی و نظارتی نیاز دارند، در محیط خانه استفاده می‌شود. این تجهیزات به بیماران این امکان را می‌دهد که در فضایی آشنا و راحت‌تر به جای بیمارستان، تحت مراقبت قرار بگیرند.

حال که با تعریف تجهیزات ICU در منزل آشنا شدیم، باید این نکته را متذکر شویم که این تجهیزات شامل تجهیزات احیای اورژانسی، مانیتورینگ علائم حیاتی و تجهیزات تنفسی می‌شود. در ادامه به هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

تجهیزات احیای اورژانسی

تجهیزات احیای اورژانسی، لوازمی هستند که برای نجات جان فردی که دچار ایست قلبی تنفسی شده یا در شرایط اورژانسی دیگر است، استفاده می‌شوند. این تجهیزات در محیط‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها، مطب‌های پزشکی و در بین تجهیزات ICU در منزل قرار داده می‌شوند. تجهیزات احیای اورژانسی که در منزل به آنها نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

پمپ سرم

یکی از تجهیزات احیای اورژانسی، پمپ سرم می‌باشد. پمپ سرم، دستگاهی است که برای تزریق دقیق و کنترل‌شده داروها، مایعات و خون به بیمار در طول دوره‌های طولانی استفاده می‌شود. این دستگاه زمانی کاربرد دارد که بیمار به مقدار زیادی دارو در مدت زمان طولانی مانند زمانی که باید دارویی با دوز بالا به تدریج به بدن بیمار تزریق شود، نیاز داشته باشد.

پمپ سرم با استفاده از پمپ‌های اتوماتیک و مکانیزم‌های قابل برنامه‌ریزی، دارو را با دقت بسیار بالاتری نسبت به روش‌های سنتی تزریق، مانند سرم معمولی، به بیمار منتقل می‌کند. این دستگاه به کمک یک کاتتر که در ورید بیمار قرار داده می‌شود، دارو را به طور مستقیم به جریان خون تزریق می‌کند. پمپ سرم معمولا به میله‌ای آویزان می‌شود که در کنار تخت بیمار قرار دارد و میتوان سرعت و دوز تزریق را به راحتی تنظیم کرد.

کاتتر وریدی مرکزی

یکی دیگر از تجهیزات احیای اورژانسی که حتما باید برای تجهیزات icu در منزل تهیه شود، کاتتر وریدی مرکزی است. کاتتر وریدی مرکزی (CVC)، لوله‌ای نازک و انعطاف‌پذیر است که از طریق یک ورید بزرگ در قفسه سینه، گردن، بازو یا کشاله ران وارد بدن می‌شود. این لوله به عنوان مسیر اصلی برای انتقال مایعات، داروها، مواد مغذی و خون به بیمارانی که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند، عمل می‌کند. از کاربردهای کاتتر وریدی مرکزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزریق داروها و آنتی بیوتیک‌ها به ویژه داروهایی که باید به سرعت یا به طور مداوم تجویز شوند.
  • تزریق خون و فرآورده‌های خونی در بیمارانی که دچار کم‌خونی یا خون‌ریزی شدید هستند.
  • تغذیه وریدی برای بیمارانی که قادر به خوردن یا جذب غذا از طریق دهان نیستند.
  • جمع آوری نمونه خون برای آزمایش و پایش وضعیت بیمار
  • اندازه‌گیری فشار مرکزی برای ارزیابی عملکرد قلب
کاتتر وریدی مرکزی به عنوان یکی از تجهیزات ICU در منزل
کاتتر وریدی مرکزی به عنوان یکی از تجهیزات ICU در منزل

ترالی احیا (اورژانسی)

ترالی احیا یا ترالی اورژانس، کمدی متحرک و مجهز به داروها و تجهیزات حیاتی برای احیای قلبی ریوی (CPR) و سایر اقدامات اورژانسی است. این کمد نجات‌دهنده در تمامی بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد و باید حتما جزئی از تجهیزات ICU در منزل تهیه شود زیرا ترالی احیا در مواقع بحرانی و تهدیدکننده حیات بیماران، نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

دستگاه ساکشن پرتابل

دستگاه ساکشن پرتابل، یکی از تجهیزات حیاتی خدمات ICU در منزل است که برای پاکسازی مجاری تنفسی بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت حمل آسان را دارد و به پرستاران و مراقبان اجازه می‌دهد تا در هر زمان و مکان اقدام به تخلیه ترشحات اضافی از راه‌های هوایی بیمار کنند. این امر به جلوگیری از انسداد راه‌های تنفسی و افزایش راحتی و ایمنی بیمار کمک می‌کند. دستگاه‌های ساکشن پرتابل معمولاً دارای تنظیمات مختلفی برای کنترل فشار مکش هستند که به کاربران امکان می‌دهد تا بر اساس نیازهای خاص هر بیمار عمل کنند.

تخت و تشک مواج

تخت و تشک مواج با قابلیت تنظیم ارتفاع و تغییر زاویه بخش‌های مختلف، به پرستاران و مراقبان کمک می‌کنند تا به راحتی بیمار را در موقعیت‌های مختلف قرار دهند و از زخم‌های فشاری جلوگیری کنند. تشک‌های مواج نیز با توزیع یکنواخت فشار بدن بیمار، به پیشگیری از زخم بستر و بهبود جریان خون کمک می‌کنند. این تشک‌ها با استفاده از سیستم‌های هوشمند، به صورت دوره‌ای باد و تخلیه می‌شوند تا فشار مداوم روی نقاط حساس بدن کاهش یابد.

مانیتورینگ علائم حیاتی

مانیتورینگ علائم حیاتی، فرآیند نظارت بر عملکردهای اساسی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون، تنفس و دمای بدن است. این کار را میتوان در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آمبولانس‌ها و حتی در منزل انجام داد. یکی از مهم‌ترین تجهیزات ICU در منزل، مانیتورینگ علائم حیاتی می‌باشد. مانیتور علائم حیاتی، دستگاهی است که برای نظارت و ثبت مداوم علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون، تنفس، دمای بدن و سطح اکسیژن خون در بیماران استفاده می‌شود. این دستگاه حیاتی، نقش مهمی در مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و در بین تجهیزات ICU در منزل ایفا می‌کند.

پالس اکسیمتر

از دیگر تجهیزات ICU در منزل میتوان به پالس اکسیمتر اشاره کرد. پالس اکسیمتر، دستگاهی کوچک و کارآمد است که برای سنجش غیرتهاجمی میزان اکسیژن موجود در خون (SpO2) استفاده می‌شود. این دستگاه با تاباندن نور به نوک انگشت یا لاله گوش و بررسی میزان جذب نور توسط هموگلوبین، می‌تواند درصد اشباع اکسیژن هموگلوبین را به طور دقیق محاسبه کند.

استفاده از پالس اکسیمتر بسیار ساده است. کافی است تا دستگاه را روشن کنید، انگشت خود را داخل گیره آن قرار دهید و منتظر بمانید تا نتیجه روی صفحه نمایش ظاهر شود.

پالس اکسیمتر به عنوان یکی از تجهیزات ICU در منزل
پالس اکسیمتر به عنوان یکی از تجهیزات ICU در منزل

مانیتور آپنه

مانیتور آپنه، ابزاری حیاتی در مراقبت از بیماران در معرض خطر آپنه و سایر اختلالات تنفسی است. این دستگاه، با نظارت مداوم بر تنفس بیمار و هشدار به کادر درمان و یا اعضای خانواده در مواقع خطر، نقشی اساسی در نجات جان بیماران و ارتقای کیفیت زندگی آنها ایفا می‌کند.

نکته مهمی که در مورد این ابزار باید ذکر کرد، این است که در برخی از انواع مانیتور علائم حیاتی، ویژگی‌های مانیتور آپنه نیز وجود دارد. در این صورت، نیازی به استفاده از مانیتور آپنه جداگانه نیست.

تجهیزات تنفسی

تجهیزات تنفسی بخش حیاتی از تجهیزات ICU در منزل هستند و برای کمک به بیمارانی که در تنفس مشکل دارند، استفاده می شوند. این تجهیزات تنوع زیادی دارند و انتخاب نوع مناسب برای بیمار خاص، به نیازهای فردی او بستگی دارد. در ادامه، برخی از رایج‌ترین تجهیزات تنفسی مورد استفاده در ICU در منزل آورده شده است:

  • کپسول اکسیژن که برای تامین اکسیژن اضافی بیمار استفاده می‌شود.
  • کنسانتره کننده اکسیژن که برای غنی سازی هوای اتاق با اکسیژن کاربرد دارد.
  • ونتیلاتور: ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی، فرشته نجات در لحظات بحرانی است که به یاری بیمارانی می‌شتابد که قادر به تنفس طبیعی نیستند. این دستگاه، با تزریق هوای حیاتی به ریه‌ها، وظیفه تنفس را به طور کامل یا نیمه‌کامل بر عهده می‌گیرد و جان بیمارانی را که در مراقبت‌های ویژه، اورژانس یا بیهوشی به سر می‌برند، نجات می‌دهد.

جمع بندی

روز به روز، استقبال از خدمات ICU در منزل، بیشتر و بیشتر می‌شود. این استقبال فقط محدود به این خدمات نشده و شامل انواع خدمات پرستاری و پزشکی می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که خدمات ICU در منزل نیاز به تجهیزات فراوانی دارد. در این مقاله به تجهیزات ICU در منزل پرداخته و به توضیح هرکدام پرداختیم.

باید این نکته را نیز ذکر کرد که روماک سلامت، به عنوان ارائه دهنده صفر تا صد خدمات و تجهیزات ICU، پرستاری، پزشکی و … در کشور، در فروشگاه خود تمامی تجهیزات یادشده را برای فروش تکمیل کرده است. همچنین شما عزیزان می‌توانید با هماهنگی با کادر ماهر روماک سلامت، تمامی این لوازم را برای بیمار خود اجاره کنید.

در نهایت باید گفت که تجهیزات ICU محدود به این موارد نمی‌شود و از دیگر تجهیزات میتوان به تخت بیمارستانی، تشک ضد زخم و ماساژور، ست سرم، پمپ انفوزیون و سوند ادراری اشاره کرد. همچنین برای آشنایی با خدمات روماک سلامت مخصوصا خدمات ICU در منزل، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید:

خدمات ICU در منزل: راهکاری نوین برای بهبود کیفیت زندگی بیماران

مراقبت های پس از ICU در منزل

چالش‌ها و راه‌حل‌های خدمات ICU در منزل

مراقبت ویژه در منزل و ۱۲ مورد از مزایای آن

دستگاه ونتیلاتور چیست؟

ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی، فرشته نجات در لحظات بحرانی است که به یاری بیمارانی می‌شتابد که قادر به تنفس طبیعی نیستند. این دستگاه، با تزریق هوای حیاتی به ریه‌ها، وظیفه تنفس را به طور کامل یا نیمه‌کامل بر عهده می‌گیرد و جان بیمارانی را که در مراقبت‌های ویژه، اورژانس یا بیهوشی به سر می‌برند، نجات می‌دهد.

تجهیزات ای سی یو در منزل شامل چه مواردی است؟

تجهیزات ICU در منزل شامل موارد زیر است:
پمپ سرم، کاتتر وریدی مرکزی، ترالی احیا، دستگاه ساکشن، تخت و تشک مواج، پالس اکسیمتر، مانیتور آپنه، کپسول اکسیژن، کنسانتره کننده اکسیژن، ونتیلاتور و …

قیمت تجهیزات ICU چقدر است؟

برای آگاهی از قیمت تجهیزات ICU در منزل کافی است با مجموعه روماک سلامت تماس برقرار کنید. محصولات این مجموعه قابل خرید و اجاره است.

شما به این مقاله چه امتیازی میدهید؟

8 نظر در “تجهیزات مورد نیاز برای ICU در منزل

  1. آرام ضیایی گفت:

    اینکه از تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کنید، برای ما خیلی مهمه. حس می‌کنیم بیمارمون در امن‌ترین شرایط مراقبت میشه. خواستم فقط یه خداقوت بهتون بگم. خدا خیرتون بده.

  2. سارا شاهی گفت:

    من به دنبال خرید تجهیزات ICU برای مادرم هستم و این مقاله خیلی به من کمک کرد. آیا شما مشاوره رایگان هم دارید؟

  3. farzane گفت:

    به نظرم تجهیزات تنفسی در منزل خیلی اهمیت داره، چون بعضی بیماران نمی‌تونند به راحتی به بیمارستان مراجعه کنند. مقاله شما خیلی خوب این موضوع رو پوشش داد.

  4. مریم گفت:

    من همیشه نگران سلامتی پدرم بودم که مشکلات تنفسی داره. این مقاله خیلی کمکم کرد تا بدونم چه تجهیزاتی برای مراقبت ازش لازمه.

  5. مهدی بابایی گفت:

    آیا شما خدمات نصب و راه‌اندازی تجهیزات ICU در منزل هم ارائه می‌دید؟ خیلی خوب می‌شه اگه در این مورد هم توضیح بدید.

  6. ناهید گفت:

    تعداد دفعات مناسب استفاده از کاتتر وریدی مرکزی در روز چند بار است؟

  7. mahtab گفت:

    سلام. مقاله مفید و کاملی بود. خیلی ممنونم

  8. علی اسدی گفت:

    سلام. برای خرید یا اجاره این تجهیزات چیکاری باید انجام بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *